Jag tycker det är viktigt att man ser till att arbeta optimalt så långt det går när man driver företag och detta har jag lyckats med eftersom jag numera outsourcar allt jag kan när det kommer till saker jag inte vill eller har kunskap nog att hantera själv. Detta innebär kort sagt att jag använder mig av en redovisningsbyrå som sköter allt.
Redovisning. Bara ordet kan tyckas läskigt enligt många jag möter men i min roll som ägare av ett företag har jag med tiden lärt mig att det inte är så farligt så länge man är smart i de val man gör. Jag är ingen matematiker eller särskilt haj på just detta med siffror men jag kände stor passion inför att starta ett företag och sälja den produkt jag älskar och därför letade jag tidigt efter bra lösningar. Jag hittade den bästa lösningen i form av att anlita en redovisningsbyrå och tidigt räkna med detta i min budget. Bokoredo AB är en redovisningbyrå som har etablerat sig väl på marknaden och jag vet av egen erfarenhet att de gör allt för sina klienter och deras företag. Det känns riktigt tryggt. Att så sparar smarta lösningar för lönehantering pengar är helt enkelt ett faktum som man inte kan säga emot.
Låt proffsen ta hand om din bokföring så att du kan göra andra saker. Detta är något jag alltid säger till dem jag möter som vill starta företag men som känner sig osäkra på grund av att de inte vet om de kan hantera allting som man måste kunna sköta om man har ett företag.
Jag läser mycket i media
Jag tycker det är viktigt att läsa mycket i tidningarna och att följa med i nyhetssändningar i TV för att på så vis hålla mig uppdaterad om vad som sker i samhället. Det är någonstans ett ansvar man tar om man driver företag tycker jag. Sydöstran skriver i en artikel om hur viktigt det är att lönehanteringen blir rätt från start och detta är något jag kan skriva under på i allra högsta grad eftersom det visat sig att detta måste gå smidigt för att man inte ska få problem.
Sydöstran skriver i denna artikel om hur smarta lösningar för lönehantering kan spara pengar och att så sparar smarta lösningar för lönehantering pengar är något som jag tycker alla företagare borde läsa mer om för att på så sätt förbättra sin egen situation i livet.
Mina tips för att välja rätt redovisningsbyrå
- Satsa på att lära dig från andra mer erfarna företagare. Detta gör du enklast genom att kolla upp vad de har använt sig av för byrå om de har anlitat någon för redovisningen och fråga om de kan rekommendera dem eller inte. Detta tjänar du alltid på eftersom ditt nätverk ger dig en grund att stå på för denna typ av frågor.
- Kolla upp vilken budget du har att röra dig med. Detta är absolut bland det viktigaste man kan tänka sig om man vill vara säker på att man gör ett bra val. Ta hjälp med budgeten om du känner att du behöver det, ingen stolthet bör läggas i att klara av det hela själv om man inte känner sig helt säker.
- Be om ett förutsättningslöst möte med varje byrå du är intresserad av att anlita. Det handlar om ditt företags pengar och detta är ingenting du bör ta lätt på. Det ska kännas bra från början till slut när ni möts, annars kan du ta det som ett tecken på att det kanske inte är rätt byrå för just dig och ditt företag. Kolla extra på hur byrån hanterar dina frågor. Vare sig det gäller att så sparar smarta lösningar för lönehantering pengar eller något annat så ska de svara dig korrekt. Annars kan det vara ett tecken på att de har något att dölja och de är då inte några för din verksamhet.
- Läs på om avtalet innan du skriver på något. Det är viktigt att du kan känna dig trygg med att byrån kommer att vara en bra samarbetspartner för dig och din verksamhet under många år framöver. Får du inte den känslan ska du inte skriva på något.
En tryggare framtid med bra redovisning
Redovisningen måste fungera, annars anser jag att man inte kan driva företag på ett bra sätt. Därför tjänar man enligt min mening alltid på att låta proffsen sköta detta. Gör man det kan man istället ägna sig åt att sälja den produkt eller tjänst som man har en stor passion för och detta är något som alltid blir bra i slutändan. Det är ju anledningen till att du startade ditt företag från början och ingenting annat. Därför bör du ta det på allvar.